بازنگری مداوم و بروز نگه‌داشتن پروتکل‌های مقابله با کرونا در محیط‌های موزه‌ای

رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی گفت: «با توجه به این‌که اولین پروتکل مقابله با ویروس کرونا در محیط‌های موزه‌ای تهیه‌ شده است، باید به شکل مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها در این زمینه بازنگری و به‌روز نگهداشته شود.»

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، غلامرضا رحمانی امروز دوشنبه 16 تیر 99 گفت: «این پژوهشکده به‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری وارد عمل شد و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص‌های مختلف و مرتبط، اولین پروتکل مقابله با ویروس کرونا در محیط‌های موزه‌ای را منتشر کرد.»

او بابیان اینکه به دلیل ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از رفتار و ویژگی‌های آن شناسایی می‌شود، تصریح کرد: «به همین دلیل بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تهیه‌شده و ابلاغی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

رحمانی تصریح کرد: «به همین دلیل پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی، علاوه بر آن‌که با تهیه ویدئوهای آموزشی مرتبط سعی در فهم بهتر و تشریح ساده‌تر مطالب دارد، به‌طور مداوم نیز رویکردهای مقابله‌ای را بر اساس آخرین اطلاعات به‌روز خواهد کرد.»

رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی برخورد علمی در طراحی و ارائه راهبردهای حفاظتی و پیشگیری در این مورد را بسیار مهم دانست و افزود: «پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی به‌عنوان اولین مرجع ارائه‌کننده راهنما در این زمینه نسبت به انتشار اطلاعات بر اساس منابع موثق و قابل‌اتکای حاصل از آخرین اطلاعات و دستاوردها حساسیت ویژه‌ای دارد.»

نسرین نوحی باباجان عضو هیئت‌ علمی و سرپرست گروه تهیه پروتکل راهنمای مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه‌ای نیز در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های ذاتی ویروس کرونا، تصریح کرد: «وجود پوسته لیپیدی در این ویروس علیرغم آنکه باعث می‌شود تا ویروس بر روی سطوح ماندگاری بیشتری پیدا کند، موجب شده تا حساسیت ویروس نسبت به حلال‌های چربی افزایش پیداکرده و راه‌های مبارزه با آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از سایر انواع ویروس باشد.»

 او افزود: «فراگیری و پاندمی سریع و گسترده این ویروس از دو جهت در حوزه میراث‌فرهنگی مؤثر و تأثیرگذار است، هم از جهت تأثیرات مستقیم و هم به‌واسطه تأثیرات غیرمستقیمی که می‌تواند داشته باشد.»

نوحی باباجان گفت: «تأثیرات مستقیم این فراگیری، به‌صورت تهدیدی برای سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و مخاطبان حوزه میراث‌فرهنگی و سایر عوامل وابسته به این حوزه خود را نشان می‌دهد اما تهدیدات غیرمستقیمی که در چنین شرایطی به‌واسطه این فراگیری به میراث‌فرهنگی تحمیل می‌شوند می‌تواند به‌صورت رشد روند آسیب‌دیدگی در اثر فعالیت سایر عوامل بیولوژیک ( طغیان حشرات، حمله قارچ‌ها و کپک‌ها و یا هجوم جوندگان در مدت تعطیلی و قرنطینه فضاهای موزه‌ای) و تأثیرات مخرب ناشی از استفاده نادرست از مواد ( انتخاب ماده آسیب‌رسان و یا به کار بستن روش نامناسب) بر روی آثار موزه‌ای و سطوح دیده شوند.»

به گفته این عضو هیئت‌علمی در پروتکل تهیه‌شده از سوی پژوهشکده سعی شده است تا به هر دودسته این تهدیدات پرداخته شود و بر اساس مبنای زمانی، فعالیت‌هایی که در هر مرحله  باید انجام گیرد، مشخص ‌شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399041624

برچسب‌ها